Viva La France

• 9
  • 10
  • 11

Der er en lille forhistorie til denne turrapport, nemlig at det hele startede i efteråret 2005, hvor en venlig englænder glad spurgte nogle brugere på et engelsk forum hvad de syntes om hans hjemmeside.

De fleste svar var de klassiske “Den er sgu fed”, “godt arbejde” osv, men sandheden var at den var et rædsel. Det kom jeg så til at sige, og den venlige englænder blev vist en smule overrasket. Jeg fik medlidenhed med staklen og sagde så at jeg kunne lave en sprit-ny side på 1 time, og at han kunne få den kvit og frit. Det tog godt nok 2 timer, men så blev den ene time også brugt på at ligge alt hans gamle indhold ind, men siden var færdig på den lovede tid.

Det holdt naturligvis ikke helt, der var masser af småting der skulle løses i løbet af vinteren, så jeg lagde efterhånden en del timer i projektet.

Belønningen bestod af 1 uges gratis fiskeri, hvilket var fint nok for mig, jeg havde ikke tænkt mig at afkræve betaling for det arbejde jeg havde lavet, nu hvor jeg selv havde dummet mig og været hudløs ærlig da han spurgte til folks mening om hans side.

Jeg fik under tvang og trusler lokket Jesper Eriksen med, og i slutningen af september trillede en tungt læsset Toyota Starlet mod Frankrig.

Selve søen er normalt ikke noget jeg har lyst til at fiske i, 5 acres, ca. 2,5 hektar, anslået 250 fisk op til lige over 20 kg. Et såkaldt “runs-water” i al sin hæslighed.

Nuvel, vi mødte kort ejeren Ron da vi ankom til søen lørdag morgen, han havde nogle ting han skulle i England, så han kunne desværre ikke være der i løbet af ugen. Det gjorde dog intet, for vi var mutters alene ved søen, og kunne derfor gøre som vi havde lyst til (det vender vi tilbage til).

Vi plantede stængerne på dæmningen, jeg trak pladsen ud mod det dybe hul (4 meter), mens Jesper fiskede i udmundingen af den smalle del af søen.

Fiskeriet startede vildt, allerede indenfor de første timer havde vi 4 karper over 10 kg på land, og vi havde i snit 2 run i timen. Hvad kunne det ikke ende med. Kadancen gik noget ned de følgende dage, og efterhånden tegnede der sig et mønster:

Der var 2 typer karper i søen. En lang, halvtynd spejlerstamme, ikke meget forskellig fra den fisk jeg f.eks. sidder med i mit profilbillede. Derudover var der en kort, højrygget radkarpe-type, sjovt nok også noget vi ser herhjemme. Der var meget få skælkarper, men ikke desto mindre lykkedes det Jesper at lande 4 forskellige skælkarper ud af en estimeret bestand på ca. 20. De lange spejlere var de originale i søen, og de lå generelt på 7-10 kg. De var ret magre og kunne sikkert godt veje et par kg mere i god kondition, men der var alt, alt for mange fisk i søen. De høje spejlere var dem der var sat ud efterfølgende, og her lå de mindste fisk på 8-9 kg og så op til de lovede 20 kg. Vi fik dog kun fisk op til 12,8 kg.

Af andre arter i søen var der stør, hvoraf vi fik 10, heriblandt den samme fisk 4 gange. Alle vejede 4,2 kg, på nær en enkelt der vejede 4,6 kg. De må vist være sat i samtidig. Endelig var der maller i søen, og her var jeg mest heldig og fik 2 styks på 8,5 og 9,1 kg. Største malle i søen var omkring 50 kg. Vi blev anbefalet at fiske med dåseskinke efter mallerne, og det var da også denne agn der gav mig mine fisk. Jesper mistede en enkelt malle, inden han gav op og fiskede karper med den stang igen.

Som altid er der nogle regler der skal overholdes, og det var med en vis spænding at vi skulle fiske med modhageløse kroge for første gang. Lad mig sige med det samme at jeg ikke er imponeret over kroge uden modhager, efter min mening mistede vi for mange fisk pga. dårligt kroghold, ligesom mange af fiskene tydeligvis bar præg af store, grimme krogsår. Der vil jeg nu stadig foretrække kroge med modhager, de flytter sig ikke så meget i munden. Specielt de lange spejlere havde tydelige krogsår, og de fleste fisk havde papegøjemund.

I løbet af ugen tegnede der sig en tendens til at Jesper fik de lange spejlere fra sin plads, næsten udelukkende om dagen, og plukkede enkelte af de høje spejlere fra pva-sticks i det åbne vand. Jeg bøvlede derimod med de såkaldte pasties, dvs. småkarper, men fangede enkelte store fisk om natten ved at kaste til modsatte bred.

Enden på historien var at vi fangede 104 karper, meget ligelidt fordelt med 52 til hver. Derudover fangede jeg 3 stør, mens Jesper fik 7. Jeg fik som nævnt 2 maller, mens Jesper trak en malle-nulbon. Til gengæld kunne Jesper glæde sig over at han fangede over 30 karper over 7 kg, med 10 over 10 kg, op til 12,8 kg. 12,8’eren blev forøvrigt genfanget på en lidt lavere vægt et par dage senere. Jeg måtte nøjes med 12 fisk over 7 kg, med 7 over 10, til 12,1 kg. Hele 40 fisk var således mellem 1 og 7 kg, hvilket jeg klart finder skuffende.

Vi bruge 40 meter pva-tube, og omkring 100 pva-poser. Vi brugte ikke så meget agn, men vi havde 13 kg Solar squid-octopus med, hvilket virkede fint. Derudover fangede vi begge pænt på Starbait Hot Demon, og Jesper rykkede igennem med 10mm Solar Ananas-boilies. Endelig havde vi også en stak andre boilies med og fangede på det hele.

Generelt virkede sticks og poser bedst, store fodringer af hamp og majs betød at fiskeriet blev noget langsommere (færre runs).

Set i bakspejlet skulle vi nok have fulgt vores egen intuition og fisket på modsatte side, da det havde flere oplagte steder at kaste til, men vi valgte at følge Rons råd om at fiske de samme pladser som havde givet godt ugen før. Måske betød det ikke så meget, søens størrelse taget i betragtning. Derudover kunne vi godt have ønsket os at der var ryddet lidt mere op i søens snags, vi mistede mange, også store fisk, i træstubbe på søbunden. Det bidrager næppe positivt til fiskenes papegøje-tendenser.

Det er ikke et sted jeg vender tilbage til, den eneste grund til at jeg tog derned var at jeg fiskede gratis, en anden gang ville jeg foretrække noget fiskeri med mere udfordring, her handlede det stort set kun om hvor hurtigt du kunne få en ny stick tilbage i suppen. Vi savnede primært en enkelt eller 2 rigtig gode fisk, dvs. gerne 15+, men derudover fik vi opfyldt de fleste af vores forventninger mht. mængden af fisk og generelt forholdene i Frankrig.

Hvis andre skulle have lyst til over 150 runs til 2 mand på en uge, så er hjemmesiden http://www.carpanglersdream.com
Vejret var sublimt sidst på ugen, så vi fik os da begge en pæn solskoldning.