Med Ulrik og Bjarne fra Team Browning til Browning European Team Meeting.

NY
  • 23
  • 24
  • 25

I starten af April tog vi et smut syd for grænsen for at deltage i European Team Meeting 2009, hvor vi skulle fiske mod andre Browning fiskere fra Holland,England, Østrig og Tyskland. Det hele foregik i Bayern ca. 1000 km fra Odense.

Onsdag var der afgang fra Assens kl. 09.30 og 9 timer senere, kun afbrudt af 2 hurtige pitstops, nåede vi vores hotel ” Panorama Hotel am See” et lækkert hotel, der lå på toppen af et lille bjerg og med udsigt over søen Eixendorf, hvor vi senere skulle fiske. Om aftenen fik vi en schnitzel i resturanten et par tyske øl, snakket lidt med nogle af de andre og gik så tidligt i seng.

Om torsdagen skulle vi egentligt have fisket i floden Naab, men p.g.a. den høje vandstand og stærk strøm, var konkurrencen flyttet til en grusgrav. De har mange grusgrave i Tyskland og de er dybe nogle helt ned til 12 meter, men den vi skulle fisk i var heldigvis kun 5,5 meter. Der måtte vi kun fiske med Take A parten fra 11,5m til 13m og ikke andre stænger. I Tyskland er det tilladt at flytte rundt med fisk og derfor var der mange forskellige arter I grusgraven, hork, aborre, skaller, brasen, sudere, karper og maller. Der findes mange vande med maller i Tyskland, idet man tidligere satte mange af disse fisk ud og det var både godt og skidt fortæller de lokale, idet mallerne nogle gange kan udrydde andre fiskearter f.eks. suderne og når der først er kommet maller i en sø er de svære at fiske op igen.

Fiskeriet i søen skulle vise sig, at være meget afhængig af området hvor man sad, Ulrik sad i et godt område og fangede 3,830 kg på 4 timer og blev nr. 2 i sin 10 mands sektion med kun 300 gram optil nr. 1. Bjarne sad i det dårlig område og var 1 ud af 7 der ikke fangede noget, vindervægten Bjarne´s sektion var 1,280 kg, fanget med et flåd på 0,6 gram, 0,06 i forfang og en 26 krog. I bunden af søen var dagens højeste vægt 6,210 kg og der brugte man flåd helt op til 5 gram !! Vi fiskede begge med det samme forfoder, 1 kg. Browning Black Magic og 1 kg. Browning Etang, disse 2 blandet sammen giver et sort foder, der er relativt fint i konsistensen, altså superfoder til forårs fiskeriet, såfremt der ellers er fisk i området.

Torsdag aften var der gang i snakken og vi snakkede bl.a. om hvor svært det er for en tysker at komme på landsholdet. I Tyskland findes der 10 fiskere som har et A-kort og 10 fiskere som har et B-kort, disse 20 fiskere bliver sammen de 5 bedste fra det indv. Tyskmesterskab samt 5 der har fået et wildcard inviteret til en udtagelse i April. Det er ikke alle der kan deltage ved det indv. Tyske mesterskab, først skal man fiske sig blandt de 5 bedste i sin delstat og dem er der 16 af, derefter mødes disse 80 fiskere og fisker om de 5 pladser, der giver en billet til udtaglesen. Ved udtagelsen i April gælder det om at komme blandt de 20 bedste, dog med den lille finte, at der max. er en udskiftning på 2 fiskere til og fra A-holdet. Blandt disse 20 fiskere vælger landsholdskaptajnen, derefter dem der skal fiske på EM og VM holdene.

Fredag skulle der så fiskes i Eixendorf søen, som er en opdæmmet sø med en dybte ned til 10 meter. Her var der frit valgt af metode, men p.g.a. den høje vandstand sad vi ca. 20 meter fra den normale søbred og alle fiskede bundmede 40-80 meter ude. I søen skulle vi fiske efter brasen, flire og skimmers, idet de var de eneste fiske som talte med i konkurrencen (de skulle nemlig fjernes), mens de gerne ville beholde skaller og karperne i søen. At skulle kaste 80 meter med en feeder er ikke noget vi danskere er vant til og det kræver også specielle stænger og hjul, mange brugt Browning´s King Feeder eller King River Feeder bundmedestænger og Browning Force Feeder Extreme hjul, som feeders var Brownings speed feeder (dem med en blyklump i enden) fra 30 til 80 gram de mest anvendte.

Vi danskere måtte nøjes med at fiske 40-50 meter ude, hvor vi nogenlunde kunne forfodre indenfor et lille område. Vores guide Simon fra Bayeren havde anbefalet at vi skulle fiske med 1 kg. Browning No. 1 og 1 kg. Browning King River feeder, et lystbrunt forfoder og med mange grove partikler, River Feeder bruges når der er mange fisk og det var det vi satsede på. Fiskeriet skulle vise sig at være svært, Ulrik fangede 2 brasen og blev placeret midt i sin sektion, mens Bjarne kun fangede 1 brasen og blev en af de sidste i sektionen, de bedste havde dog alligevel over 10 kg. på de 4 timers fiskeri.

Fredag aften fik vi rigtigt snakket med de andre fiskere og fik mange gode tips. Vi fandt bl.a. ud af hvorfor fiskeriet var så svært, der havde nemlig ligget sne på bredden indtil mandagen før vores ankomst og dette kolde smeltevand betød, at vandtemperaturen var meget lav = fiskere ikke så aktive. Man skulle altså gå stille og roligt frem med fodringen via feederen og uden agn i fodret til at starte med, derefter skulle man forsøge sig frem. Tyskerne bruger meget flavour på deres agn og duft i forfodret.

Om lørdagen skulle der så fiskes par stævne, hvor man trak lod om sin partner. Ulrik skulle fiske sammen med vores gode ven fra Team Owens – Rudiger Hansen og Bjarne skulle fiske samme med den 22 årige Christian Achhammer fra Bayern. Taktikken var at fodre forsigtigt, vi brugte samme forfoder som om fredagen, men havde siet det grove partikler fra for ikke at mætte fiskene for hurtigt. Det gik rigtigt godt for Rudiger og Ulrik, de fangede 8,700 kg og blev nr. 2 i sektionen, især Rudiger fangede mange brasen, mens Ulrik fangede flest arter (hork, skaller og karper), han havde lige glemt at de ikke talte med 0:). Hos Christian og Bjarne fik de 4,860 kg. Bjarne fangede 8 brasen og Christian 3 brasen, hvilken blev til en placering midt i sektionen.

Lørdag aften var det så tid til den store buffet og masser af tysk øl, til os der ikke skulle kører næste dag. Vi fik igen snakket meget med de andre, Ulrik fik kontakt med en Østriger, der måske kunne hjælpe EM holdet i Slovienen samt fisk noget at vide om fiskeri efter næser og barber og Bjarne fik kontakt med en Hollænder, som ville hjælpe med info om fiskeriet i Holland, hvor vi p.t. er ved at stable et juniorhold sammen til at fiske en 5 nationers juniorlandskamp, vi mangler dog stadig 2 juniorer og 1 kaptajn.

Alt i alt en super oplevelse i familien Browning – vi glæder os allerede til næste Eupean Meeting i 2010/2011, hvor turen går til England.