Treene Cup 2009

Opdateret: Fuld resultatliste i pdf-format kan downloades nu: www.medesiden.dk/files/filer/2009/04/1372421-treene-cup-2009.pdf !

Vi var 5 mand afsted til Treene Cup 2009 i nordtyskland i denne weekend.

Simon Jensen og Ulrik Møller har fisket Treene før, til Ovens Cup flere gange, mens det var første gang for Kasper Struck, Ole Haugnes og mig selv. Vi var blevet lokket af løfterne af flere fisk i foråret, og så et 2-dages stævne med deltagelse af 25 hold, heraf flere med nogle rigtig dygtige fiskere.

Til Treene Cup flytter man 2 sektioner “til højre” mellem lørdag og søndag, dvs. hvis man sad i A om lørdagen, skulle man sidde i C om søndagen.

Vi tog mest hensyn til hvem der kørte sammen, da vi delte sektionerne ud, så der var kortest muligt at køre for dem der kørte sammen:

Simon: A-C
Rikard: B-D
Ulrik: C-E
Kasper: D-A
Ole: E-B

Vi havde bestilt orm, pinkies og maddiker ved Jörg Ovens, og de var prima kvalitet. Han kunne ikke skaffe casters, hvorfor vi købte dem hos Stipp-profi.de i stedet, og fik dem leveret hos Ovens. Også casterne var i prima kvalitet, så vi var top-gejlet mht. agn.

Vi startede sent lørdag, lodtrækning var først kl. 11, af hensyn til de hold der kom langvejs fra. Fiskeri var fra 13.30 til 17.30.

Simon satte mig af i B-sektionen, inden han kørte videre til A-sektionen. Jeg kunne ikke helt gennemskue hvad B27 betød, men det viste sig at være næst-kant opstrøms, nogle få hundrede meter fra A-sektionen. Kanalen var her ca. 60 meter bred, og efter at have dyppet første tackel i suppen, fandt jeg ud af at der var lige omkring 4 meter dybt, hvilket efterlod ca. 50 cm mellem flåd og connector på Top-4. Der var ikke gang i strømmen, sandsynligvis pga. det manglende nedbør på det seneste, så jeg valgte at pakke hhv. 1 – 2,5 og 4g Inox-propper frem, og dertil et 5g Cralusso Torpedo, just-in-case at strømmen pludselig skulle gå igang.

Som foder havde jeg blandet 1 kg Browning Big Fish, 1 kg Browning Black Magic og 1½ kg Milo Gardon. Jeg valgte at hælde lidt casters og pinkies i foderet, og choppede så løbende lidt orm i, i håb om at tiltrække nogle brasen.

Fiskeriet startede MEGET sløvt, og jeg fortrød hurtigt at jeg havde lagt 6 boller ud fra start, for der var stort set ingen der fangede noget. Efter en time sejlede flådet roligt under og jeg kunne give dagens først fisk, en skalle, en på lampen og smide den i spanden. Nu var jeg igang, men alligevel skulle der gå en time inden fisk nr. 2, en lille hork, fik samme tur. Der gik en time mere, uden aktivitet, hvorefter jeg fik lidt fisk ind på pladsen, og kunne lande 3 hork og endnu en skalle på ca. 20 minutter. På dette tidspunkt havde jeg mere end begge mine sidemænd. Ham på kanten havde 0 fisk, mens den anden havde 2 skaller og 5 hork, mine skaller var dog umiddelbart større end hans.

Med en lille time igen får jeg et godt hug, og en aborre på ca. 100g følger de andre ned i spanden. En lille hork mere, lukker ballet for mit vedkommende med ca. 45 minutter igen.

Jeg når ikke at fange mere, til gengæld får min sidemand gang i nogle rigtig gode skaller, og når at fange 15 skaller i de sidste 45 minutter.

B-sektionen har fisket helt urimeligt ringe, og min sidemand med skallerne vinder sektionen med ca. 1,8 kg. Jeg selv bliver 8’er med 231g, hvilket kun kan lade sig gøre fordi der er mange der kun har fanget hork og mange der slet ikke har fanget noget. Samlet bliver der i B-sektionen landet ca. 5 kg fisk til 25 mand!

Resten af holdet har ikke fanget voldsomt mange fisk, Ulrik er den der har flest fisk i kilo, desværre rækker det ikke så langt i en sektione hvor der bliver fanget mange fisk. Kasper har fanget 2 skaller i D-sektionen, mens ole har fanget 4 flire i E-sektionen. Ole trak lidt af en nitte-plads i E-sektionen, da der kun var ca. 50 cm vand på 13 m pole, og derfor var nødt til at fiske slider gennem hele konkurrencen.

Søndag skulle vi på den igen, og vi krydsede fingre for at der var trukket flere fisk ind på pladserne. Simon satte mig af i D-sektionen, plads 98, hvilket var næst-kant igen. Der var knap så dybt på pole, kun ca. 2,5 meter, så jeg nøjedes med 1 top-kit, og koncentrerede mig så i stedet om at få afvejet bolognesen ordentligt.

Vi havde fundet ud af at de 5-6g vi troede vi skulle bruge på boloen var alt for lidt, vi skulle op i minimum 10g, og efter søndagens fiskeri fik vi at vide at en del af de andre havde fisket 15g bolo eller tungere!

Da starten gik cuppede jeg forsigt 3 kugler ud på pole’en, belært af erfaringerne fra lørdag skulle jeg ikke lægge for meget ud. Jeg havde ca. 6 meter 30 meter ude på bolognesen, og jeg valgte at fiske denne distance, da jeg kunne se de 2 til højre for mig fiskede på ca. denne distance med slider.

På boloen lagde jeg en 5-6 boller ud, og gik herefter direkte ind på pole. I første drev fik jeg en skalle, og jeg havde hurtigt 5-6 skaller i spanden, inkl. et par gode fisk omkring de 200g. Det gik dog hurtigt ned af bakke, for mens de andre omkring mig begyndte at fange brasen på pole, så skete der nada hos mig. Enkelte skaller kom op, men slet ikke nogle med slim på. Jeg prøvede at choppe noget orm, men det gav ikke bonus.

Jeg gik derfor ud på bolo’en og det kørte ikke specielt godt. Jeg havde ankret godt op, ved at lægge bulken på bunden, men det betød så at jeg ikke rigtigt kunne se noget på flådet. Til gengæld fik jeg efter kort tid en brasen på ca. 300g, så nu havde jeg da også brasen i spanden.

Det var dog ikke startskuddet til et fantastisk fiskeri på bolognesen, faktisk tværtimod. Efter 2½ timer fik jeg dog godt gang i nogle skaller på pole’en, og kunne derfor lægge endnu 6-7 skaller i spanden, inden fiskeriet døde ud igen.

Årsagen til at boloen ikke kørte specielt godt, var at jeg havde været for ambitiøs og fiskede længere ude end det var nødvendigt. Fiskeren på kanten fiskede ca. 20 meter ude med bolo, og fik først gang i nogle skaller, og siden flere gode brasen. Han fangede således ingen fisk overhovedet på pole’en… Baseret på dette valgte jeg derfor at lodde dybden på samme afstand, og jeg fodrede herefter let med 3 boller. I de første par drev her skete der ingenting, men så begyndte flådet at vise lidt aktivitet. Pga. lidt for groft setup (10g flåd, 12’er krog o.l.) havde jeg dog problemer med at kroge fiskene, og jeg fik således kun en lille flire mere. Efter 4 timer havde jeg 1 brasen, 1 flire og 15 skaller. Min sidemand havde 7 brasen og 24 skaller, de øvrige i sektionen har jeg ikke overblik over.

For de øvrige var det gået sådan lidt op og ned. Simon havde fanget 4 brasen, og intet andet, i C-sektionen, mens Ulrik havde 1,8 kg i E-sektionen. I A-sektionen havde Struck fanget 2 skaller, mens Ole desværre trak en nulbon i den svære B-sektion. Desværre for Ole havde han mistet 2 brasen, heraf den ene i nogle åkander inde foran. Hvis han havde fået disse, så havde det set helt anerledes ud.

Efter lørdag lå vi nr. 17 for hold, ud af 23-25 hold, mens vi ikke kender vores samlede placering, da vi besluttede at køre hjem inden præmieoverrækkelsen. Vi havde lissom luret at der ikke var noget til os.

Der kommer muligvis et par billeder senere.

1 svar
  1. Loui
    Loui says:

Hejsa

Tak for den fine beskrivelse, kunne sgu næsten selv mærke turen!
    Har undret mig over noget, hvad er der med Tyskland og fisk der skal gokkes og i en spand? Er catch and release forbudt, eller er det fordi man nogle gange opfisker fredfisk?

Mvh

Kun en rigtig medefisker kan smile af brasenslim på linen!