Morten Kirkegård og Peter Schytt på tur i England

• 44
  • 45
  • 46

Som bekendt er england landet med flest medefiskere og det er en næsten ligeså stor sportsgren som fodbold er i Danmark.

Så efter lang tids planlægning med at finde et godt fishery med mulighed for at bo på stedet kom jeg, peter og mine forældre afsted med Ryanair den 19.juli om aftenen. Vi havde lejet en bil i Stansted Lufthavn, og skulle kl 9 om aftenen finde ud til fishery’et. Det havde vi lidt problemer med, da det var mørkt og vi skulle køre i den forkerte side af vejen. Men vi klarede det og efter lang tids søgen og vejledning fra vores engelske venner ankom vi til fishery’et.

Fishery’et vi boede ved hedder Townsend Lakes Fishery og har fire adskilte søer med hver sine specaliteter.

Kingfisher Lake: en naturlig sø hvor de større fisk holder til og hvor der kun er meget få små fisk.

Cucku Canal: en sø som er formet som en kanal og indeholder mange småfisk. Den bliver ofte brugt til konkurrencer.

Kestrel: en sø som kun har tre pladser og søen er beregnet til at man kan sidde hele dagen og fange fisk på 1-1,5kg. Der er kun karper i søen.

Woodpecker: en sø som vi ikke nåede at prøve, men vi fik dog at vide der var flest små fisk.

Mandag:
Mig og Peter var ivrige efter at komme igang med at fiske, så da Robbie (vores engelske ven) kom om morgenen med fiskegrejet gik vi igang. Vi havde besluttet at fiske i Kingfisher Lake fordi vi skulle deltage i en åben konkurrence mod englændere om tirsdagen i denne sø. Vi fangede begge to godt fra starten, fx barbels og suder. Så fangede jeg den første karpe vi vurderede den til 8kg+ ! jeg fortsatte hele aftenen med at fange suder,barbels og karper men peter havde ondt i tænderne så han tog sig en pause og slugte nogle piller. Det gjorde at han ikke kunne fiske, så alle hans fisk trak over til mig. Det var en rigtig god dag for mig og en øjenåbner for os begge.

Tirsdag: om morgenen pissede det bogstavligt talt ned og vi skulle fiske konkurrence om aftenen. Vi besluttede os derfor fra morgenstunden til at tage på indkøb i en kendt grejbutik. Vi var nemlig så heldige at Benwicks(grej butik) var 15min fra vores Fishery. Den havde et enormt udvalg og den havde ALT inden for alle mærker, så mig og peter brugte næsten alle vores penge på grej, liner, elastikker, kroge etc.
Klokken 16:00 var der lodtrækning og fiskeriet startede kl 17:30 hvor vi så fiskede til kl 21:00. Vi kunne ikke rigtigt forstå at ejeren af fishery’et deltog i konkurrencen OG VANDT! Nå men vi klarede det fint begge to. Jeg havde 8,1kg og slog 2 i konkurrencen. peter havde 9,6 kg og slog 3 i konkurrencen.

Onsdag: havde vi booket 2 pladser i Kestrel, hvor vi fangede mange karper op til 1,5kg. Desværre brugte vi ikke kameraet så meget den dag.

Torsdag: torsdag havde vi planlagt en tur til et andet nærliggende fishery. Turen gik til Decoy Lakes, hvor jeg har fisket på mine andre ture til england. Vi valgte to pladser ved søen kaldet Beastie Lake. vi fangede mange forskellige fisk fx guldsuder, F1 og masser “normale” suder og karper. Vi gættede på, at vi begge mindst har fanget 50 kg fisk hver!

Fredag: Peter fangede ikke mange rigtig store fisk om mandagen i Kingfisher og jeg ville gerne prøve igen, så vi valgte igen Kingfisher om fredagen. Denne gang fangede vi begge hele dagen og mange meget store fisk. Da klokken blev 18:00 spurgte jeg Peter, om vi skulle prøve at dappe med lidt brød på TAP. Det gjorde vi og skiftedes mellem hver fisk:) Vi fangede 8 karper ved at dappe og en rigtig stor…. Peter havde lige fanget en karpe på omkring 2kg så skulle jeg lige prøve for sidste gang og jeg krogede en rigtig stor karpe med bare top2 så peter kastede resten af TAPen ned ad rullen og jeg satte den sammen med top kittet og så stak den ellers til søs med speederen i bund.
Mig og Peter fightede med den i halvanden time, før vi fik den i nettet. Den vægt vi lånte virkede ikke, men vi er begge enige om den var over 12kg og ejeren sagde at det var en af søens aller største fisk, vi havde fanget..

Lørdag: vi skulle igen gøre et forsøg i en konkurrence denne gang i cuckoo canal og i 5 og en halv time!
vi startede kl 11:00 og sluttede kl 16:30.
Vi sad begge og tonsede små fisk og fik ind i mellem nogle større karper. Det sjove var, at småfiskene var små suder, barbels og karper og ingen skaller!
Vi var begge meget spændte på indvejningen. peter havde lige knapt 25kg og jeg havde lige knapt 21kg. vinder vægten var ikke mindre end 41kg!. Vi havde rigitg rigtig, rigtig mange fisk og fik denne gang has på lidt flere af de “indfødte”. Peter blev nr. 5 og jeg nr. 7 i konkurrencen.

Efter vi havde fisket i seks dage i streg skulle vi til Oxford hvor min mor havde arbejdet, meget kedeligt:

En fantastisk uge med fiskeri, der er i en klasse for sig selv – både hvad angår vægte og arter. Alt i alt en rigtig god tur, der stærkt kan anbefales!

3 replies
  1. Kærgaard
    Kærgaard says:

Wooow… Det lyder som en rigtig fed tur med masser af fisk og sjove timer. Det er præsis sådan noget vi andre går og drømmer om herhjemme, istedet for at sidde og fanger 2,32 kg. skaller i Marielund. Man burde arrangere sådanne ture! Super fed artikel!

2. Elo Kjerside
    Elo Kjerside says:

Hej!

Det ser ud til at det har været en rigtig go og lærerig tur. Peter Schytt jeg kan se at du på en af billederne sider på en Korum Deluxe Chair, er den go? Jeg spørg fordi jeg skal til Polen og fiske næste år derfor har jeg tænkt mig at købe sådan en samt den rygsæk der høre til bare for at have lidt grej med.

3. Bjarne
    Bjarne says:

Hej Morten og Peter.

Super tur, jeg glæder mig til at se noget video på næste klubaften i OSK d. 20 August. Det er noget anderledes de den størrelse fisk end dem vi fangede ved Senior DM i weekenden. Vi ses Bjarne