Bondegårds ferie med ridepiger

Ugen før påske 2011 blev Peter Hansen´s (Team Browning) stationcar incl. tagboks fyldt med fiskegrej og kun lidt tøj og vi (Peter Hansen og Bjarne Johansen) kørte sydover til Neunburg vorm Wald i Bayeren i Tyskland, hvor vi skulle deltage i dette års Browning European Meeting, hvor 50 Browning fiskere fra Spanien, England, Sverige, Danmark og Tyskland skulle fiske sammen i 3 dage.

Efter 999,4 km og 11 timers kørsel kun afbrudt af chaufførskifte nåede vi onsdag morgen til hotellet kl. 7 sov lidt i bilen indtil vi kl. 9 skulle mødes med vores kontaktperson Simon Achhammer, der havde sørget for foder og agn.

I weekenden før mødet havde det været flot solskinsvejr med +25 grader og masser af fisk (brasen og karper), men om tirsdagen var det blevet dårligt vejr med regn og storm og noget lavere temperature og onsdag morgen var det kun +2 grader og is på bilen !!

Vi var ankommet en dag før selve arrangementet og brugt dagen til at træne i Floden Naab i Nabburg. Vi sad nedstrøms et stryg, hvor åen var ca. 40-50 meter bred og 1,5 m dyb. Vi prøvede en forfoder blanding som vi ikke havde prøvet før: 1/3 del Gardons, All Seasons og River Feeder – de 2 sidstnævnte også fra Browning, men ikke blandinger som vi havde brugt derhjemme. Det blev til en god grov blanding, All Season har sin egen duft og River Feeder var dejlig grov og binder godt (skal afprøves i Gudenåen). Vi tacklede op med Rebel og pladeflåd fra 2-10 gram og fandt ud af at de små flåd fra 2-3 virkede bedst. Vi fiskede 4 timer, der var flest fisk i starten, Peter fangede 8 fisk og jeg fangede 11 fisk i alt ca. 1-1,5 kg pr. mand. Løjerne som vi fangede talte ikke med, men de var store. Til venstre for os sad Susana og Teresa Siles Alvarez, 2 søstre fra Spanien, der i 2010 var blevet indv. nr. 1 og 3 ved kvinde VM og de er kun i starten af 20´erne.

Onsdag aften blev lidt anderledes end vi havde forventet. Der var alligevel ikke plads på hotellet, hvorfor vi fik et værelse på en bondegård i nærheden (www.fuchsenhof.de), det var et ok værelse med dobbeltseng, ekstra seng og køkken og så kunne vi spise morgenmad henne ved ridestalden, hvor ridepigerne lavede morgenmad til os. Om aftenen kørte vi tilbage til hotellet for at få en god og billig gang aftensmad, vi spise sammen med de spanske piger og deres far, Bob Nudd, Tobias Klein (tysk bundmede ekspert) og nogle af de andre som vi kendte fra Bayeren, det var ganske hyggeligt.

Vi havde lavet nogle ændringer af forfodet til om torsdag, Peter havde lavet en blanding som han kendte i forvejen: 2 nr. 1, 1 gardon og 1 grandslam, mens Bjarne brugte samme blanding fra om onsdagen, men havde siet de store partikler fra for ikke at mætte fiskene for hurtigt- begge blandinger blev farvet sort.

Vi trak begge godt om torsdagen: Jeg fik nr. 32 en plads med ca. 2 meter dybt vand og normalt mange fisk, Fiskeriet skulle dog vise sig at blive lidt anderledes end normalt, jeg blev nr. 9 ud af 14, det blev til 12 skaller og 500 gram, i den modsatte ende på de højre numre fangede de brasen på 1,5 kg og store skaller, så det var op ad bakke. Peter fik nr. 46 en plads med 4 meter vand i en blind kanal = stille stående vand. Peter have omvendt et godt fiskeri med 7 større brasen/skimmers og 8 mindre fisk = 4,2 kg og en 1 plads i sektionen – det udløste en 6 meter Champion Choice Bolo stang som præmie.

Torsdag aften var der igen spisning på hotellet og der blev tid til at snakke meget med nogle af englænderne. De fleste af dem fisker 2-4 konkurrencer på en uge, så det med træning er ikke noget de kender til. Det lykkedes mig at få en aftale i stand med Frank Thomas fra Team Browning Wickford, han ville gerne undervise mig i karpefiskeri i deres fisheries, såfremt jeg kom derover i 2011 så jeg vil satse på at kunne fylde bilen og lave en tur til den anden side af kanalen engang i Juni 2011.

Fredag morgen var vi klar igen, denne gang skulle både Peter og jeg sidde på åstrækket inden i byen, hvor der ikke var så dybt. Vi blev begge nr. 5 i vores sektioner jeg fangede 4 fisk og 500 gram, mens Peter fanged 8 fisk og 660 gr. De 2 der vandt de 2 sektioner var begge englændere nemlig Bod Nudd og Peter Thomas, de havde begge over 4 kg – det var rigtigt flot.

Fredag aften var der festmiddag på hotellet (vi gik frem og tilbage) og vi fik begge ondt i maven p.g.a al den mad vi spiste, ølene var meget billige – 3 x 0,5 l for 6,6 euro. Vi fik snakket med den enlige svenske Browning fisker, der hed Per-Erik og hans medhjælper Frederik, de havde været der en hel uge. Vi fik også snakket en del med Team Browning Sachsen, som jeg lærte at kende for 2 år siden samme sted og de plejer også at komme til Berlin om efteråret og fisker i Silo kanalen.

Lørdag var sidste dag i Tyskland og vi havde besluttet at kører hjem umiddelbart efter fiskeriet for at spare en overnatning og for at komme lidt tidligere hjem til vores familier. Vi skulle fiske par-stævne i Eixendorf sø og vores makker blev udtrukket ved lodtrækning.

Eixendorf sø er en opdæmmet sø og ligger i et utrolig smuk område, der kommer vand fra de omliggende bjerge og vanddybten er optil 20 meter ude i den store sø, men der hvor vi fiskede var der kun 8 meter dybt. Vi skulle finde det gamle flodleje og fiske i det eller på skrænterne ca. 30 meter ude eller mere.

Peter blev makker med en englænder, hvis navn jeg ikke kender og jeg var heldig at trække Bod Nudd. Det var en super oplevelse at fiske sammen med Bob, han er helt ned på jorden også selv om han er 4 dobbelt indv. verdensmester.

Jeg fik en del tips under fiskeri og hyggesnakket. Bob viste mig bl.a. den feeder som han havde vundet mange penge med i Irland, en model som han selv havde udviklet og som Browning nu sælger, den hedder ”Window Feeder”, den kaster super godt, idet belastningen sidder i den ene ende, ovenpå er der en plastik ramme med et vindue og huller i. Vinduet kan åbnes mere eller mindre afhængig af hvor hurtigt man vil have maddikerne eller casters til at komme ud af feederen – det var rigtig smart – jeg skal helt sikker prøve om det virker i Danmark.

Ved stævnet var det kun Brasen, skimmers og flire der talte, men de var ikke rigtig i bidehumøret, Peter og hans makker fangede kun skaller, mens Bob og jeg fik 3 fisk der talte i alt 780 gram – det blev til en placering midt i sektionen.

Det var alt for denne gang – endnu en god oplevelse med medefiskeriet og jeg glæder mig nu endnu mere til at komme i gang med fiskeriet i Gudenåen og de andre steder jeg skal besøge i år.