Fyraftensfiskeri i Langesø

• 0

Efter at have læst om en masse fine fangster her på siden var jeg efterhånden godt sulten efter selv at komme afsted igen. Jeg tog hjem fra arbejde en times tid før normalt, og valgte at køre til Langesø.

Jeg har før haft et fint fiskeri tidligt på foråret her, og valgte derfor at fiske fra søens vestlige ende der ligger lidt beskyttet mod den hårde vestenvind, og samtidig også er relativt lavvandet, så der var en chance for at vandet ville være lidt varmere her.

For en gangs skyld havde jeg pakket så jeg kunne have det hele af éen gang, uden vogn, men det var dog lidt hårdt at gå op og ned af skrænterne ned til pladsen.

Det var bundmedestangen der blev hevet frem i dag, og jeg riggede op med et standard tackel, en 20g drennan cage feeder og en str. 14 krog. Det er ikke lige denne type fiskeri jeg har dyrket så meget de senere år, så det var dejligt at komme igang igen.

Foderet bestod af 1 kg kastaar og ½ kg secret, begge fra van den eynde, og som agn havde jeg majs, maddiker og lidt orm til krogen.

Efter at have kastet et par gange med fyldt feeder for at få foderpladsen i gang, gik jeg igang med fiskeriet. Det startede efter små 5 minutter, hvor den første skalle var på vej mod nettet. Skallerne kom i et jævnt tempo, og efter en lille times fiskeri fortale en serie tunge rusk i stangtoppen at brasnerne var ankommet. Første fisk var et godt skib på ca. 1,5 kg, og heldigvis var dette også startskuddet til et godt brasenfiskeri. I løbet af de næste 2 timer kom yderligere 11 brasner i nettet, blandet mellem 0,5 og 1,5 kg. Til sidst trak lidt flere skaller ind på pladsen, og jeg nåede at få et par rigtig flotte skaller omkring halvkiloet inden jeg pakkede sammen.

Vægten sneg sig op på 17,5 kg, fordelt på 12 brasen og en 15 skaller. Det virker til at fiskeriet er kommet i gang mange steder, og ikke kun åerne, så det er bare med at komme ud, inden den russiske kulde kommer i påsken 🙂