2 dage i Bagsværd

• 0
  • 1

Torsdag den 11.juni skulle der så trænes langdistance feeder fiskeri, og valget faldt på bagsværd sø, hvor jeg tidligere har fanget stabelvis af store brasen under karpefiskeri, jeg havde valgt at sætte mig på en af de mange broer der går ud i søen hvor den er dybest så jeg fiskede på en skråning ned til 3,2m vand, og vejrudsigten havde lovet max 3sek m vind, så den burde være fjong, men det var den så lige ikke. Fra starten var vinden rimelig og jeg fik målt linien op til clipsen til de 60m, og stangen en spritny Black Viper 14″ med en kastevægt på 120gr skulle i sving. Det gik sådan set fint nok med at få foderet ud med samme stang bare i 15″ med kastevægt på 250gr, men men men, da vinden efterhånden tog til omkring de 8sek m og 10-11 i stødene gik præcisionen fløjten og jeg sad i to stive timer i pelikan fra nordvest dvs vind fra siden og fjumrede rundt, indtil vinden fik lagt sig henimod 17tiden hvor der så kom gang præcisionen og dermed også i fiskeriet.
Men så var fiskeriet tilgengæld også godt fisken på 1.ste billede vejede 2,7kg.
Det virkede til tider som om der bare var fisk over det hele, og agnmængden i foderet som bestod af 2kg lethal feeder og 2kg Halibut Bbcu samt pellets og majs kunne tilsyneladende ikke overdoseres, jeg havde desværre ikke de helt store kurve med og max denne dag var 30gr + foder i en medium kurv og den svævede altså de sidste 10-15m, sjældent fik jeg strammet linen på clipsen i kastet og der kom fiskeriet så til kort.

Hjemme igen gik jeg så igang med at ombygge nogle monsterkurve fra 60 og 80gr til monsterkurve med kun 40 og 45gr, som jeg dagen efter ville forsøge mig med, så jeg tog samme sted hen og belært af tingene fra dagen igår, fik jeg kortet linen til clipsen ned til de 50m og uppet kurvens vægt til 45gr + foder indhold, og det fik godt nok øget præcisionen i den første time, men også denne gang varede det præcis to timer før den første fisk fik taget agnen (majs) det er åbenbart et sted man kan stille uret for begge dage begyndte fiskene først at optræde kl 12 præcis 2 timer efter jeg begyndte at fodre kl. 10.
og det er jo fint når det hele bare kører derudaf, men heller ikke denne dag skulle jeg gå ram forbi af vinden der her på andendagen, skulle vise sig at være endnu kraftigere end dagen før og så var jeg ligesom i samme situation som igår, Bortset fra et par detaljer, jeg fik rettet ind.
Brasen stimen derude kan åbenbart godt overfodres, hvilket jeg fandt ud af da vinden havde lagt sig en smule og fik styr på præcisionen – kurve med bly på siden er bare ikke velegnede til langdistance – jeg mangler nogle speedkurve med 40-50gr og en ordentlig stor kurv på 5x7cm, hvilket er så godt som umuligt at finde. – til langdistance med tunge kurve i sidevind er det kun old school paternoster tackel der ikke filtre, her er enhver form for gliderigs simpelthen noget dej. Næste forsøg samme sted bliver med minimarbles og hairrigs, så jeg kan kaste 100%igennem uden at være bange for at majskornet ryger af. Og som et kuriosum fik jeg også lige testet det her nymodens method feeder af med en feeder på 25gr og en stang der rent faktisk akn kaste et alm bly ud på de samme distancer, men det kan man altså ikke med en method feeder, første gang den flade side rammer ind i vinden flakser foder og feeder rundt i luften som et toby skeblink i stormvejr, og det er jo ikke lige meningen med øvelsen så den blev gemt væk til en stille dag i mosen.
Anyways billede no.2 er fra 2.den dagen

2 replies
  1. Fossdanmark
    Fossdanmark says:

Tak fordi du deler dine erfaringer med os , jeg lærte en del.
    Jeg brugte selv 25 g feeder med bly på siden , i side vind. Der er ingen tvivl om min kaste teknik ikke er god , men din historie forklare en del.