IAM konkurrencen

• 0

Lidt forsinket, men her den sidste beretning fra IAM 2014.

Peter og Ole havde trukket sektionerne torsdag aften og da de kom tilbage var det med blandede følelser at sektionerne blev uddelt. Jeg har ikke så gode erfaringer med C-sektionen og A-sektionen har ikke rigtigt fisket til en konkurrence, men vi vidste ikke ret meget om hvad og hvor meget der blev fanget her, så det kunne gå begge veje.
Fredag morgen er der som ved alle større konkurrencer stor aktivitet fra morgenstunden. Foderet skal der liiige kigges til igen og der skal sorteres og klargøres agn. Heldigvis så har alle med internationalt før, så vi kender godt rutinerne og ved godt der er lidt mere ”spænding” i luften, men som altid fik klaret tingene. Efter fordeling af agn kørte folk ud til deres respektive sektioner, mens Peter og jeg gik op for at trække lod. Så efter at have udstyret Peter med et par hjemmelavede muffins, var mit eget vedkommende blev en kort gåtur til plads A6. Her blev jeg mødt af mine to sidemænd som begge så lettere opgivende ud idet buske og grene optog størstedelen af deres (og min plads). Heldigvis går vi aldrig ned på udstyr, så lynhurtigt var der lavet en aftale om bruge af både hæksaks og grensaks, som jeg havde med. Jeg bliver tit mødt af bemærkninger når folk hører at vi har ca. to timer at pakke grej ud i, men jeg kunne godt bruge 3-4 timer! Men mange glemmer nok at der lige går 5 min på at få kontrolleret agn og 15 min bliver der gerne brugt på at ordne agn/foder forud for konkurrencen og heavybait.

Fiskeriet var denne dag svært for mig, alle mine sidemænd fangede fisk løbende og specielt de ca. 90min jeg har uden et hug, gjorde jeg godt vidste at det ikke helt blev til det jeg gerne ville. Jeg kunne veje knapt 3kg ind, mens min sidemand nedstrøms havde lidt over 8kg og dermed en sektionssejr. Heldigvis for mig var dette en flink mand, som kom over og sagde ”se her, sådan har jeg gjort i dag”. Jeg fik en god snak med ham inden alt udstyret blev pakket sammen. Min sidemand denne dag slutter som nr. 5 samlet individuelt.

På vej tilbage kommer der lidt indikationer fra de øvrige og da vi mødes kan vi hurtigt konstatere at Peter virkeligt har gjort det godt med sin flotte 2. plads og Morten/Ulrik ligeledes har leveret varen. Kim og jeg var nok lidt mere skuffede over dagens resultat.

Lørdag morgen var det hele proceduren en gang til! Tidligt op, ordne foder agn osv.. Fremme ved C-sektionen tog jeg grejet ud af bilen. Denne opgave er faktisk en af dem, man kommer til at hade mest på en tur som denne. Fremme ved vandet stod jeg og kiggede på nogle af de pladser jeg kunne få. En af dem, er lige midt i en række buske, et sted jeg tidligere har trukket, hvor der var store problemer med blot at køre TAP tilbage. Så da Peter sender en SMS hvor der står C-30, så tænker jeg ”nu skal de planter f… dø”! Ganske få minutter efter at vi må gå ind i boksen er den pludseligt blevet til en behagelig plads, hvor kan køre stangen tilbage og kaste ud med bolo uden at hænge fast….
Fiskeriet var her som planlagt. Godt med fisk den første time og så blev det svært. Heldigvis så det ud på samme måde for det jeg kunne se hos mine sidemænd. Dog kan høre der bliver landet pænt med fisk på pladsen til venstre (Rene Brederik fra Stipp Profi 2) for mig og to pladser til højre (Ralf fra Stipp profi 1), men når man ved hvem det er så accepterer man bare det og forsøger at få sit fiskeri i gang..
Jeg kan på resultaterne se at jeg slutter ca. som nr. 12, hvilket jeg er rigtigt fint tilfreds med, min præstation denne dag i betragtning.
Tilbage starter den store sammenpakning, da Ulrik kører hurtigt hjem og jeg skal hjem efter vi har være til banket.

Da resultaterne kommer frem, viser de flg.:
Vi slutter som nr. 34 for hold ud af 46
De individuelle placeringer kan ses herunder (der var 23 fiskere i hver delsektion)
Peter Larsen: nr. 104 (nr. 2 fredag og nr. 19 lørdag)
Claus Jakobsen nr. 137 (nr. 15 fredag og nr. 11 lørdag)
Morten Kirkegaard nr. 149 (nr. 12 fredag og nr. 16 lørdag)
Ulrik Møller nr. 158 (nr. 13 fredag og nr. 17 lørdag)
Kim Thomsen nr. 177 (nr. 15 fredag og nr. 19 lørdag)

Om hvorvidt dette resultat er godt eller skidt ved jeg ikke. Jeg havde selv en drøm om at fiske mig i den bedste halvdel, et mål jeg ikke helt nåede. Lørdagens resultat er jeg tilfreds med, lige lidt mere skarphed og så var smuttet ind i top 10, hvorimod at jeg ikke kan være tilfreds med fredagens resultat. Nok bliver jeg 15, men jeg bliver slået ret klart af alle omkring mig, hvilket er den sammenligning jeg kan bruge til noget. Heldigvis så er jeg begge dage gået fra kanalen som både en bedre fisker, men samtidig en række oplysninger rigere fra dem har slået mig. Om jeg så formår at udnytte denne viden, ja det er helt andet spørgsmål hehe..

Alt i alt var det endnu engang en rigtig god tur! Vi bliver konstant bedre og bedre til fiskeriet, men det er vi bare ikke de eneste som gør!

Det samlede resultat kan ses på dsav.eu (og sikkert inden længe på medesiden, hvis jeg kender Rikard)

Til slut lidt reklame for dette pragtfulde fiskevand.
Silokanalen ligger i Brandenburg. Fiskeriet her er faktisk ikke så svært at gå til (man fanger måske ikke samme mængder som de lokale, men alle vil kunne få et hyggeligt fiskeri hernede). AF grej kræver det en TAP. Dybden kan være op til 6m meter, så vi fisker normalt top 5, men har man ikke ekstra top 5, så bruger man jo bare top 4 og så har et lille vindsel med det sidste line siddende på topkittet (det samme gjorde vi til klubholds VM, hvor der var op til top 8 dybt). Fiskeriet med TAP kan foregå både almindelige runde flåd og pladeflåd. Jeg har gerne fra 2-12g i rundeflåd og fra 4-30g i pladeflåd. Husk dog at man jo ikke behøver have hverken 5 eller 10 af hver slags såfremt man kun er dernede for at fiske i et par dage og evt. en konkurrence.

Det er absolut muligt at fiske kun med en TAP, men man bør ikke snyde sig selv for fiskeriet med bolo! Det er helt specielt og i nogle af sektionerne skal man herud for at fange fisk kontinuerligt. Alternativt er slidermatch, men bolo er bare klart at foretrække. Hvilke flå der skal anvendes her er virkeligt op til den enkelte. Flådene skal ligge fra 8-15g på bolo.

Man må ikke have keepnet i vandet til træningerne, så er man flere man anvende tillidsindvejning (husk at veje ind selv til sidst!). Men omvendt så slipper man for lugten af et keepnet i bilen.
Fiskeriet er klart bedst fra slutningen af september og ca. en måned frem, men der skulle kunne fanges brasen og skimmers hele året. Der afholdes f.eks. Shimano cup i april/maj måned.
Mht. til overnatning så ligger hotel Axxon lige rundt om hjørnet (4 min i bil til A/B/D sektiuonen). Skulle man stå og mangle en småting eller to dernede, så kan man besøge Hooks And Moore, som sjovt nok ligger i ca. samme afstand til vandet som hotellet. Ønsker man ikke at bo på hotel, kan man jo undersøge andre muligheder i området. Hos Hooks And Moore kan man bestille det meste i agn (om han kan skaffe blodorm og jokers ved jeg ikke, men jeg har svært ved se det ikke er muligt).

Det eneste andet man skal huske er et fiskekort (et ugekort koster 25 euro).
Det er muligt at købe foder og ler i fiskebutikkerne dernede, eller man kan medbringe det hjemmefra og da der ingen løjer er om fiskene spiser ved bunder, må min anbefaling være tungt foder!
Har man ikke mod at kaste sig ud i at fiske, så er der konkurrencer hver weekend hele oktober hvert år. Man kan se alt hvad der foregår på 98% af alle pladser, så man skal ikke være bange for at køre turen og ikke få noget ud af det!

7 replies
  1. mk fisker123
    mk fisker123 says:

Jeg vil sige mange tak for en super tur! Det var noget af en oplevelse… at fiske 9 dage i træk er sku lidt en drøm ;)! Det er dog også hårdt, og det er en god idé at være god til at lave bolo-tackler… Jeg lavede mine tackler om 4 gange i løbet af ugen, og det skyldtes at linen simpelthen blev mør af så hårdt fiskeri. Det er nogle meget hæftige dage, og man fisker 4 timer og derefter ordner foder, ler, agn og grej i lange baner.. Så hvis man er til fiskeri næsten 24/7, så er det stedet at tage hen…

Det er kun noget, der kan anbefales, og man lærer bare så ufattelig meget…

2. Bo P.
    Bo P. says:

Dejligt at du igennem de sidste halvanden uge har taget dig tid, til at underholde andre medetosser med dagens fiskeri i Silo. Selv om tiden er knap, når I er i kamp, har der alligevel været en opdatering. Klart et eksempel der skal følges op på kommende udlandsture.
    Godt gået (og fisket) Claus

3. Bjarne
    Bjarne says:

et fedt vand. Først 4 dage hvor jeg selv fiskede og derefter 2 x besøg hos dem der skulle fiske IAM 2014. Jeg er meget interesseret i at komme afsted en 3-4 dage igen i 2015, så hvis der er nogle der er interesseret i en hyggetur til noget sjovt fiskeri (man fanger altid mere under træning end i konkurrence så sig til). Jeg fisker dog ikke IAM 2015, idet den ligger i efterårsferien, hvor vores børn også har ferie. Ellers tak for beretningerne, det er dejligt at læse om hvad der sker. God weekend.